بلیت گران سینماها را خلوت می کند
سال ۹۶ همزمان با نوروز شورای صنفی گویا قصد دارد قیمت بلیت سینماها را بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان افزایش دهد، در نهایت اما این تصمیم را به عهده تهیه کنندگان و سینماداران گذاشته است. این افزایش قیمت حتی اگر مختص پردیس های سینمایی هم باشد، شاید عاملی برای ایجاد شکاف طبقاتی بین مردم و سینماهای بالای شهر و پایین شهر شود. اگر دست مردم برای استفاده از امکانات پردیس های سینمایی با افزایش قیمت کوتاه شود، عملا این سینماها برای طبقات مرفه قابل استفاده است و دیگر طبقات مردم نمی توانند از آن بهره ای ببرند. عده ای از کارشناسان معتقدند این طرح افزایش قیمت باید با کارشناسی و به تدریج اتفاق بیفتد تا پای سینماروها از سینما و فیلم هایی که دوست دارند مخاطب آن باشند، بریده نشود. در شماره قبل گزارش حاضر با عده ای کارشناسان، سینماداران و کارگردانان درباره کم و کیف این تصمیم گفت و گو کردیم که رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره این طرح گفت:اگر بخواهیم تمام سینماها را به یک چشم ببینیم و بگوییم قیمت بلیت باید در تمام سینماها به یک اندازه بالا برود، منظور این طرح برآورده نمی شود. در این طرح افزایش بلیت مکان جغرافیایی که سینما در آن قرار می گیرد، فیلم هایی که در آن اکران می شود، زمان و فصل بررسی می شود و می تواند در کم و کیف افزایش قیمت دخیل باشد.
فریال بهزاد به عنوان کارگردانی که امسال فیلم «حریر» را روی پرده سینما داشت، درباره این طرح گفت: به نظرم این افزایش قیمت چندان منطقی نیست، چون باید براساس درآمد سرانه مردم آن را حساب کنیم و فکر می کنم از عهده قیمت ۲۰ هزارتومان بر نمی آیند و این به نوعی رکود در فروش فیلم ایجاد می کند. در همه جای دنیا قیمت را بر اساس درآمد متوسط مردم محاسبه می کنند تا تعداد بیشتری به سینما بروند، اما هرچه قیمت را بالا ببرند، مخاطب کمتر می شود.
مسعود مددی کارگردان فیلم «گیتا» که امسال فیلمش روی پرده بود، نیز خاطرنشان کرد: این موضوع احتیاج به کارشناسی دارد و زمانی که شنیدم، کمی نگران شدم. اولین نگرانی این بود که امکان دارد تمایل طبیعی مردم و خانواده ها برای رفتن به سینما کمتر شود. مددی با بیان اینکه اگر افزایش قیمت در پردیس های سینمایی باشد، عده ای خاص می توانند به این سینماها بروند، گفت: به طور عملی ممکن است این اتفاق بیفتد که طبقات متوسط به پایین نتوانند به این سینماها با افزایش قیمت بروند. بسیاری از مردم امروز به پردیس کوروش می روند اما اگر این افزایش قیمت قطعی باشد، این طبقات حذف می شوند.
داریوش باباییان:
افزایش قیمت بلیت سینما احتیاج به اتاق فکر دارد
داریوش باباییان تهیه کننده فیلم هایی مانند:«بازنده»، «زهر عسل»، «هزارن زن مثل من» و پخش کننده درباره طرح افزایش قیمت بلیت سینما به بانی فیلم گفت: افزایش قیمت بلیت با توجه به اینکه طبقات دوم و سوم اجتماعی کمتر می توانند از آن استفاده کنند، بسیار دشوار است؛ چون با اضافه شدن مبلغ، شاهد ریزش تماشاگر عادی هستیم. در جایی که در حال اضافه کردن سالن های سینما هستیم، باید مخاطب را اضافه کنیم و تلاش کنیم دولت برای تولید فیلم یارانه ای بدهد که تماشاگر بتواند با مبلغ ۱۰ هزارتومان فیلم خوب ببیند. در شرایط عادی اگر یک خانواده بخواهد به سینما برود، باید حدود ۱۰۰ هزار تومان خرج کند. این به تهیه کننده و سینمادار که هزینه می کنند و برگشت سرمایه ندارند و به سمت گران شدن بلیت می روند، مربوط نمی شود. افزایش قیمت حق قانونی آنان و علت آن حمایت نکردن دولت است و آنان در جلسات متعدد می نشینند و در شرایط اضطراری شب عید به سمت گران کردن بلیت می روند. گران کردن بلیت نیازمند پنج یا شش ماه زمان است تا بررسی کنند که آیا گران کنند یا نکنند، یارانه بگیرند یا نگیرند. به دلیل اینکه اتاق فکر نداریم و به طور لحظه ای تصمیم می گیریم، این افزایش یکباره مثبت نیست. شاید برای یک یا دو فیلم بفروش این افزایش خوب باشد، اما برای فیلم های درجه دو یا درجه سه نمی روند بلیت ۱۵ هزارتومانی بخرند. در مجموع با کارشناسی چندماهه و اتاق فکر موافقم یا مبلغی به بلیت اضافه شود یا یارانه ای به سینمادار و تهیه کننده بدهند تا مردمی که درآمد کمتری دارند، بتوانند به خوبی از این امکانات استفاده کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش قیمت کیفیت نیز باید تغییر کند یا نه، گفت: نمی توانیم بگوییم چون کیفیت بالا رفته یا پایین آمده، قیمت را افزایش یا کاهش می دهیم. ما تعدادی بیننده سینمارو داریم که هر هفته منتظرند فیلم جدیدی اکران شود و ۶۰ درصد مخاطبان سینما را تشکیل می دهند. باقی افراد شناورند و بعضی اوقات می توانند به سینما بروند یا نمی توانند. ما نمی توانیم برای این دسته این انتخاب را داشته باشیم که چون کیفیت بالا رفته، قیمت بلیت را افزایش دهیم. در مجموع بیشتر بستگی به حمایت نشدن دارد. در سال جاری باید ۵۰ تا ۱۰۰ سالن به چرخه سینما اضافه شود و این سالن ها احتیاج به مخاطب دارند و گاهی سینماهای تک سالنه به مرور تعطیل می شوند، چون چرخه اقتصاد سینما را در یک محل مانند پردیس ها متمرکز می کنیم و مخاطبان به جای سینماهای تک سالنه به پردیس های سینمایی می روند.
باباییان در رابطه با درجه بندی سینماها و قیمت آن ها گفت: همین الان هم سینماهای ممتاز، درجه یک و درجه دو داریم و به نظرم اگر بخواهیم سخت گیری برای افزایش بلیت داشته باشیم، ۲۰ درصد افزایش قیمت معادل ۱۲ هزارتومان منطقی است. ما باید خیلی با معادلات فکر شده این افزایش قیمت را پیش ببریم و بررسی کنیم اگر افزایش قیمت داشته باشیم، جواب می دهد یا خیر. اگر حمایت شد و همه فیلم ها از آن بهره مند شدند و مردم با آن قیمت آشتی باشند، انتخاب برای افزایش قیمت ۱۵ هزار تومانی باز می شود.
مدیر سینما استقلال:
برای افزایش قیمت رقمی به طور میانگین اعلام شود
امیرهوشنگ پاسبانیان مدیر سینما استقلال در خصوص طرح افزایش قیمت بلیت سینماها به بانی فیلم گفت: این افزایش قیمت تصمیمی است که دوستان در شورای صنفی گرفتند، اما قرار شده است با توافق دفاتر پخش و سینماداران باشد؛ یعنی ممکن است در منطقه ای بلیت ۲۰ هزار تومان و در منطقه دیگر ۱۰ تومان فروخته شود. حالا باید ببینیم در اجرا چه اتفاقی می افتد، اما فکر می کنم پردیس ها بیشتر دنبال اجرایی شدن طرح هستند و آن ها نیز تا حدودی می دانند افزایش قیمت در آنجا جواب می دهد. خودم به طور شخصی فکر می کنم ۲۰ هزار تومان قیمت زیادی است، اما ۱۵ تومان را منطقی تر می دانم.
او در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت باعث کاهش فروش می شود یا خیر، گفت: در بخش هایی ممکن است باعث افزایش فروش شود. مخاطبانی که دوست دارند یک فیلم را ببینند، قیمت بلیت چندان تأثیری روی کاهش مخاطب نمی گذارد، اما روی فروش تأثیر مثبت می گذارد. البته عکس این موضوع برای فیلم هایی که محتوای ضعیفی دارند نیز اتفاق می افتد.
وی با تأکید بر اینکه موافق طبقه بندی سینماها نیستم، افزود: سینماها خودشان درجه ای دارند و این دلیل نمی شود سینمای میدان انقلاب با سینمای فلان منطقه شمال شهر تفاوت داشته باشد. معتقدم باید به جمع بندی برسند و قیمتی را به طور میانگین مشخص کنند و به هر حال این مخاطب است که انتخاب می کند کدام سینما و کدام فیلم برود. این طور نباید باشد که عده ای به دلیل ارزان بودن قیمت به سینماهای درجه پایین تر بروند. هر سینمایی مخاطب خود را دارد و هیچ مخاطبی برای ارزانی یا گرانی بلیت به سینما مراجعه نمی کند و من این را نمی پسندم.
این سینمادار که با نظریه افزایش قیمت سینماها به موازات افزایش کیفیت موافق است، عنوان کرد: گاهی در جشنواره می دیدیم از بعضی فیلم ها به اندازه ای استقبال می شد که در شروع سانس مردم صف می ایستادند تا تنها آن فیلم را ببینند و برای آنان قیمت بلیت جشنواره اهمیت نداشت. اما بعضی فیلم ها هم اصلا مخاطب نداشتند و این نشان می دهد که مخاطب دنبال خواسته خودش؛ یعنی فیلم خوب است. کسانی که دنبال اجرایی شدن این طرح هستند، باید بررسی کنند آیا ما این اندازه فیلم خوب داریم که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و بخواهیم قیمت را افزایش دهیم. این موضوع شاید در پردیس ها جواب دهد، ولی فیلم هایی که ضعیف هستند نمی تواند مخاطب را جذب کند. در حال حاضر بالاترین قیمت بلیت ۱۰ هزار تومان است و نمی دانم دوستانی که این تصمیم را می خواهند بگیرند بر چه اساسی است؟… آیا سینماها یا فیلم های ما خوب و مدرن شده اند که مخاطب بخواهد در قبال آن هزینه بیشتری بپردازد یا خیر؟…
بهرام کاظمی:
افزایش قیمت ناگهانی مخاطبان سینما را کم می کند
بهرام کاظمی کارگردان فیلم «مشکل گیتی» که امسال روی پرده سینما بود، درباره طرح افزایش قیمت بلیت سینما به بانی فیلم گفت: افزایش بلیت سینما تا ۲۰ هزار تومان زیاد است؛ چون اگر یک خانواده چهار نفره به سینما بروند، حداقل باید بیش از ۱۰۰ هزار تومان خرج کنند. در خصوص فیلم فروشنده چنین اتفاقی افتاد و قیمت بلیت ۱۵ تومان شد، اما خود آقای فرهادی گفتند این اتفاق نیفتد. این طرح می تواند با توافق تهیه کننده و سینمادار شناور باشد؛ یعنی به عنوان مثال، سینمادار و تهیه کننده رقم ۱۵ تومان را تعیین کنند و طبیعی است که عده ای از مخاطبان سینماهای خاصی را انتخاب می کنند. در بعضی سینماها که بلیت تا این رقم می رسد، ممکن است تعداد مخاطبان سینما کاهش پیدا کند و ترجیح می دهند به سینمایی با قیمت مناسب تر بروند.
کاظمی ادامه داد: تجربه نشان داده افزایش بلیت در ایران با استقبال مخاطب رو به رو نمی شود. فکر می کنم ۱۰ هزار تومان کم است، اما ۱۲ تومان برای این افزایش قیمت منطقی تر به نظر می رسد. به هرحال اتفاق افزایش قیمت باید به تدریج صورت بگیرد و تا سینماهای پردیس تبدیل به سینمای مرفهان نشود. شناور کردن قیمت ها هم نوعی آزمون و خطاست و باید بررسی کنیم با این عملکرد به چه نتیجه ای می رسیم.
وی با تأیید اینکه افزایش قیمت باید ربط منطقی با کیفیت فیلم داشته باشد، عنوان کرد: گاهی فیلم های سه بعدی قیمت بیشتری دارند اما اینکه کیفیت فیلم را چه کسی تعیین می کند، مشخص نیست و باید معیار این افزایش قیمت بر اساس کیفیت مشخص باشد. اگر همه چیز سلیقه ای باشد، به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.
عضو کمیسیون فرهنگی:
افزایش قیمت بلیت سینما را از سبد فرهنگی جامعه حذف خواهد کرد
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس افزایش قیمت بلیت سینماها را باعث فشار به قشر پایین و متوسط جامعه توصیف کرد که ممکن است سینما را از سبد فرهنگی آنها حذف کند.
فاطمه ذوالقدر در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به احتمال شناور شدن قیمت بلیط سینما در سال آینده و دوبرابری شدن آن در برخی از سالنها گفت: متاسفانه شناور بودن بلیت هواپیما در نوروز شنیده شده بود، اما در حال حاضر خبر شناوربودن بلیت سینماها نیز رسیده است که اتفاق خوبی نیست.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر شناور بودن بلیت سینماها در راستای کاهش قیمتها باشد و باعث ایجاد رقابت شود تا قیمتها پایین آید، خوب است اما اگر در ایام خاص عید گران شود و بلیت سینما همراه با افزایش قیمت باشد، شاید از عهده توان برخی از اقشار ضعیف برنیاید که به سینما بروند.
دبیر کمیته زن، خانواده، تربیت بدنی و جوانان افزود: برخی از خانوادههای کم درآمد به دلیل توان مالی ضعیفی ای که دارند، به مسافرت نرفته و ترجیح میدهند در شهر خود از وسایل تفریحی ارزانقیمت استفاده کنند و به پارک یا سینما میروند که با توجه به گران شدن قیمت بلیت سینما، هزینه این اقشار آسیبپذیر بالا میرود و منجر به حذف سینما از سبد فرهنگی قشر پایین و متوسط جامعه خواهد شد.
وی با اشاره به ثبات قیمتها در زمان گذشته و در نظر گرفتن بلیت نیمبها در برخی روزها، تصریح کرد: برنامهریزی برای نصف شدن قیمت بلیت سینما به دلیل توجه به توان مالی همه اقشار جامعه، رویکرد مطلوب و پسندیدهای است اما بالا رفتن قیمتها در لباس شناور شدن قیمت سالنهای سینمایی و رسیدن نرخ بلیت به ۲۰ تا ۳۰هزارتومان رویکرد صحیحی نیست.
ذوالقدر با تاکید بر رعایت عدالت اکران فیلمها در سالنهای سینمایی مختلف خاطر نشان کرد: اکران فیلمها باید به طور مساوی و بدون تبعیض در همه سالنهای سینمایی انجام شود و این امر به طور منضبط و قانونمند پیش رود؛ اگر فیلمها به صورت سلیقهای و بدون ضابطه از سوی سینماداران انتخاب شوند و آنها صرفا به دنبال فیلمهای مورد قبول و انتظار خود باشند، ترویج یک رویکرد غیرقانونی است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تقسیمبندی فیلمها و سالنهای سینمایی نباید سلیقهای باشد، گفت: نباید فیلمی که خوب و با کیفیت است، فقط به سینمای بالای شهر رود. عدالت باید رعایت شود به طوری که اعمال سلیقه در اکران فیلمها صورت نگیرد؛ برنامهریزیها باید طوری باشد که هم سینماگران راضی باشند و هم تبعیضی در این میان ایجاد نشود. حوزه سینما به طور مستقیم با مردم سروکار داشته و مردمی است؛ لذا به دلیل حساسیتهای این حوزه باید دستاندرکاران مراقب باشند تا مردم و سینماگران و اهالی هنر را راضی نگه دارند.