اینجا فقط گوشهای از بازار فیلم است!
اشتیاق شرکت در جشنواره کن نه تنها از طرف کارگردانان فیلمهای بلند که در میان سازندگان فیلمهای کوتاه ایرانی هم روز به روز بیشتر میشود. در این میان پدیده شورت فیلم کرنر» یا کنج فیلم کوتاه هم امکانی برای حضور فیلمسازان دسته دوم در کن است اما این معضلی است که در خبرگزاریهای ایرانی و همچنین تفکر عام جایگاهی دور ازواقعیت دارد. قصیده گلمکانی یکی از ۲۱ فیلمساز ایرانی است که امسال فیلم کوتاهش به نام «برزخ» در این بخش حضور دارد. او دختر هوشنگ گلمکانى سردبیر ماهنامه فیلم است.
گفت و گویی که می خوانید توسط لادن موسوى یکی از دوستان این فیلمساز جوان انجام شده ؛ گفت و گویی که مبنایش حضوراین فیلمساز جوان در جشنواره امسال کن است…. گپی درباره واقعیت «شورت فیلم کرنر»…
| اگر کسی درباره شورت فیلم کرنر از شما بپرسد، چهطور آن راتفسیر خواهید کرد؟
– همانطور که از اسمش پیداست: «گوشه یا کُنجی برای فیلم کوتاه» است. این «گوشه» در اصل زیرمجموعه کوچکی از بازار درندشت جشنواره کن محسوب میشود که اگر زبان بدانی و تا حدی با راه و چاه روابط بینالملل آشنا باشی، حضور در آن میتواند برای فیلمت مفید باشد.
| پس با این مسئله که در خبرگزاریها حضور یک فیلم را در شورت فیلم کرنر تا این حد پراهمیت نشان میدهند موافق نیستید؟
– مسلماً خیر. متأسفانه ما در ایران گاهی چیزهاى ساده را خیلی بزرگ نشان می دهیم. شاید دلیلش ناآگاهى هم باشد. دیدهام که برخى از همکاران به خاطر حضور در این بخش، شورت فیلم کورنر را کنار لگوى جشنواره کن مى گذارند؛ گویى در بخش اصلى حضور دارند. این کار قاعدتاً خلاف قانون است و جشنواره مى تواند از آنها شکایت کند.
| دیدهام که خیلیها هم قبولى در این بخش را به هم تبریک مى گویند…
– دقیقاً! البته نمى توان گفت که حضور در این بخش خالى از فایده است؛ به شرطی که کارگردان یا تهیه کننده فیلم حضور داشته باشند و با خریدارها یا پخشکنندههاى فیلم کوتاه حاضر در کن قرار بگذارند. فقط نباید فراموش کرد که اغلب شان کلى کارهاى مهمتر دارند و باید از قبل با آنها قرار گذاشت. حرفهاى ها معمولاً از خیلى پیش، وقتهایشان پر است.
| در این بخش سالنهاى نمایش کوچکى هم هست که مى شود آنها را کرایه کرد و فیلم کوتاهش را نمایش داد. آیا شماهم این کار را کردید؟
– خیر، چون خرج کردنى بیهوده است. هزینهها بسیار بالاست و نباید فراموش کرد که آن قدر فیلمهاى مهم در این جشنواره حضور دارند که کمترکسى (حتى خریدار فیلم کوتاه)، حاضر است براى چنین نمایشى وقت بگذارد. اغلب ترجیح میدهند لینک آنلاین بگیرند و بعد از جشنواره تماشا کنند. این جا مهمترینهاى سینماى جهان، به مدت یازده روز دور هم جمع میشوند و قراردادهاى بزرگ مى بندند. ستارههای جهان هم هستند. یک فیلم کوتاه (حتى آنهایى که برای بخش مسابقه انتخاب شدهاند)، خیلى بااولویتهای آنها فاصله دارند.
| پس فایده حضور در شورت فیلم کرنر چیست؟
– اگر از قبل قرارهایی را گذاشته باشید و در قرارهاى حرفهاى که توسط شورت فیلم کورنر برگزار میشود شرکت کنید مىتواند برای معرفی فیلم تان سودمند باشد. البته کارگاهها و کنفرانس هایى هم برگزارمیشوند که برای کارگاهها باید از پیش ثبت نام کرد و براى کنفرانسها بایدزودتر رفت و جا گرفت. کتابخانه ویدئویى اش هم حدود پنجاه کامپیوتر داردکه در آن مى توان از میان ۱۸۰۰ فیلم کوتاه داخل کاتالوگ، فیلمهای مورد نظررا دید.
| داخل این کاتالوگ بودن چه فایدهاى براى شما داشته؟
– من کمی خوششانس بودم و فیلمم جزو ۳۴ فیلمى است که مسؤلان شورت فیلم کرنر از بین ۱۸۰۰ فیلم، به آن «قلب» دادهاند. این علامت یعنى که این کمیته تماشای فیلم را به دیگران پیشنهاد کرده است که باعث مى شود تماشاگران و طبعاً خریدارها و کلاً حرفهاى ها این فیلمها را بیشتر بینند. کما این که در طى این مدت چند ایمیل از حرفهاى هاى فیلم کوتاه دریافت کردم که گفتند نام فیلم را در کاتالوگ دیدهاند و ازم خواستند لینک براى شان بفرستم.
| در این ملاقاتهای حرفهاى که برگزارشد به نتیجهای هم رسیدید؟
– تجربه به من ثابت کرده تا اتفاقی صددرصد قطعى نشده و روى کاغذ نیامده دربارهاش صحبت نکنم، ولی یکی از کانالهای تلویزیونى اروپایى علاقه زیادى به خرید فیلم نشان داد. اما همان طور که گفتم باید تا آخرین لحظه صبر کرد و منتظر نتیجه ماند.
| با این اوصاف، آیا از اولین تجربه حضورتان در این جشنواره راضى هستید؟
– هنوز نمیتوانم بگویم چهقدر راضى بودهام چون باید مدتى از جشنواره بگذرد تا بشود برآورد دقیق کرد. به طور کلى، اگر به عنوان خبرنگار بیاییم یا براى انتخاب فیلم خوب، نتیجهاش فوقالعاده است ولی براى عرضه فیلم کوتاه نه چندان. جشنوارههای درجه یک فیلم کوتاه مثل کلرمون فران، اوبرهاوزن یا ورشو جاى مناسب ترى براى فعالیت در زمینه فیلم کوتاه است. ولى عطش کن به هر حال براى بسیارى وجود دارد!
| حرف از فعالیت خبرنگارى زدید. آیا در این جشنواره براى پدرتان هم کار میکنید؟
– من اصولاً به دلایل تحصیلات دانشگاهى ام، همیشه علاقه زیادى به مصاحبه داشتم. هر زمان هم فیلمى ببینیم و یا سینماگرى که کارش به نظرم قابل تأمل بیاید و وقت هم داشته باشم با او مصاحبه میکنم. ولی گزارش تهیه نمى کنم چون در گزارشنویسى سرعت کار اهمیت دارد در حالی که برای من دقت اولویت دارد.